Info:
Visningsformat: DCP
Regissør: Lizzie Borden
Manusforfatter: Lizzie Borden, Sandra Kay
Skuespillere: Louise Smith, Ellen McElduff, Amanda Goodwin
Produksjonsland: USA
Språk: Engelsk
Undertekst: Engelsk
Lengde: 1 time & 33 minutter
Nor:
For Lizzie Borden var filmproduksjon knyttet til eksperimentering og nye subjektiviteter. Hun har uttalt at da hun så et retrospektiv over Jean-Luc Godards filmer, innså hun at «film kunne være både narrativ og agit-prop». Det ble spiren til hennes spillefilmdebut, Born in Flames. Det betyr ikke at Godard er den eneste som har hatt innflytelse på Bordens estetiske sensibilitet og politiske blikk, for hun var også en aktiv deltaker på kunstscenen i New York, der hun var forfatter, maler og kunstkritiker. Her var hun vitne til, og opplevde, hvordan kvinnelige kunstnere ble behandlet i slike miljøer—enten forkastet, ignorert eller redusert til « mindre enn» sine mannlige motparter.
Working Girls er mindre eksperimentell i formen enn hennes spillefilmdebut, men ikke mindre radikal i sin tilnærming til og behandling av tematikken. Den blir ofte hyllet som en banebrytende feministisk film om sexarbeidets realiteter, sett fra perspektivet til kvinnene som jobber med det. I motsetning til dusinvis av lignende filmer som i stedet skildrer dette på en sensasjonalistisk og/eller moralistisk måte, enten motivert av konservative politiske overbevisninger eller på grunn av ren likegyldighet (en annen form for sexisme og klassediskriminering), gjør Bordens film et oppgjør med slike reaksjonære tendenser. Gjennom sin rolige observasjonsstil ser Borden på sexarbeid gjennom et ærlig blikk, der sexarbeid verken romantiseres eller skandaliseres, men snarere betraktes som en annen form for arbeid med alle de iboende hverdagslige problemene og vanskelighetene en arbeider har innenfor kapitalismens økonomiske struktur.
Borden er definitivt en av de sterkeste feministiske stemmene i amerikansk film, ikke bare fordi hun utfordrer forestillingene om blikk og subjektivitet i filmspråket, men også på grunn av måten hun konkretiserer form innenfor en materiell ramme. Sexarbeid i Working Girls eksisterer innenfor et kapitalistisk og patriarkalsk system, der karakterene vi møter må navigere i denne verdenen som arbeidere. Det er en film om arbeid som gester; saklig, møysommelig og ofte kjedelig. Den sensasjonaliserer aldri, men nærmer seg det gjennom ren arbeidersolidaritet.
Eng:
For Lizzie Borden the notion of filmmaking was one of experimentation and recentered subjectivities. When she saw a retrospective on the works of Jean-Luc Godard, she has stated that she “realized that film could be both narrative and agit-prop.” From this the seeds for her feature debut, Born in Flames, were planted. This is not to suggest that Godard is a sole influence on Borden’s aesthetic sensibilities and political lenses, because she was also an active participant in the downtown New York art scene where she was a writer, painter, and art critic. Here she witnessed, and experienced, how women artists were treated in scenes like this—either discarded, ignored, or reduced to “lesser-than” their male counterparts.
Working Girls, although less experimental in form than her feature debut, is no-less radical in its approach and treatment of its subjects. It is often hailed as a landmark feminist film about the realities of sex work from the perspective of the women who do it. Unlike dozens of similar films that turn their depiction to sensationalism and/or moralism, either motivated by conservative political convictions or through willful negligence (another form of sexism and classism), Borden’s film dismantles such reactionary tendencies. Through its quiet observational style, Borden looks at sex work through a candid lens in which it is neither romanticized or villainized, but rather seen as another form of labor with all the inherent mundanities and difficulties of a worker within the economic structure of capitalism.
Borden is decidedly one of the strongest feminist voices within American cinema, not only because she challenges the notions of gaze and subjectivity within the language of cinema, but also for the ways in which she concretizes form within a material framework. Sex work in Working Girls exist within a capitalistic and patriarchal system, in which the characters we meet have to navigate this world as laborers. It is a film of work as gestures; matter-of-fact, laborious and oftentimes tedious. It never sensationalizes, but approaches it through pure workers’ solidarity.
Vises i "Tivoli" på Det Akademiske Kvarter (Olav Kyrres Gate 49)