Back to All Events

Salut les Cubains (1963) + One Way or Another (1974)

  • Vises i "Tivoli" på Det Akademiske Kvarter (Olav Kyrres gate 49) 49 Olav Kyrres gate Bergen, Hordaland, 5015 Norway (map)

Dobbeltvisning

Salut les Cubains (1963) + One Way or Another (1974)

Onsdag 6. november 2024 - kl. 19:00

Kjøp billett


Salut Les Cubains - Info:

Visningsformat: DCP
Regissør: Agnès Varda
Manusforfatter: Agnès Varda
Produksjonsland: Frankrike
Språk: Fransk, spansk
Undertekst: Engelsk
Lengde: 30 minutter


One Way or Another - Info:

Visningsformat: DCP
Originaltittel: De cierta manera
Regissør: Sara Gómez
Manusforfattere: Julio García Espinosa, Tomás González Pérez, Tomás Gutiérrez Alea
Skuespillere: Mario Balmaseda, Yolanda Cuéllar, Mario Limonta
Produksjonsland: Cuba
Språk: Spansk
Undertekst: Engelsk
Lengde: 1 time & 18 minutter


Nor:

I Salut les Cubains tar Agnès Varda oss med til Cuba fire år etter at Fidel Castro kom til makten. Gjennom ca. 1500 stillbilder skaper hun et portrett av en nasjon og et folk i form av et video essay hvor vi møter arbeidere, revolusjonære, og kunstnere. En av disse er den 18 år gamle Sara Gómez, som får æren av å avslutte filmen med en dans fanget i bilder. Gjennom Vardas klipp vibrerer stillbildene med ren energi.

Gómez sies å være den første kvinnelige filmskaperen fra Cuba, og fra starten var hun en revolusjonær regissør. Hun lagde flere filmer for ICAIC (Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry), en institusjon som ville lære en befolkning preget av lese- og skrivevansker om sin egen historie og revolusjon. Gómez forsto at tiden etter revolusjonen er minst like essensiell som revolusjonen selv: allerede i 1964 lagde hun Iré a Santiago, hvor hun stiller spørsmål ved idéen om den Cubanske nasjonalidentiteten fra et Afro-cubansk perspektiv. Hun fortsatte å være radikal helt frem til hun dessverre døde i en alder av 31. Hun rakk aldri å fullføre sin første spillefilm.

One Way or Another ble ferdigstilt etter hennes død, og den viser alle hennes styrker som filmskaper. Gjennom en enkel historie—romansen mellom fabrikkarbeideren Mario og læreren Yolanda—maler Gómez et bilde av det post-revolusjonære Cuba hvor ulike perspektiver kommer i møte med hverandre. På samme tid bruker filmen sitt eget lille mikrounivers til å undersøke og reflektere rundt nasjonen som helhet og veien videre. Gómez var utvilsomt en enormt ambisiøs og omtenksom filmskaper som forsto at hennes posisjon som svart, middelklassekvinne i et revolusjonært Cuba brakte med seg mange kontradiksjoner i møte med både intellektuelle, revolusjonærer, og arbeiderklassefolk som hun ville utforske gjennom filmmediet: fra fiksjon og fakta, til historiske rekonstruksjoner og erindringer.


Eng:

In Salut les Cubains Agnès Varda paints a picture of a post-revolutionary Cuba where the people are front and center. She uses more than 1500 still images to form a montage that coalesces into a beautiful portrait of a nation and its people. One of these people is the 18 year old Sara Gómez. Varda allows her to close the film with a dance captured in still images that through the film’s rhythm and tempo reverberates with life.

Gómez is said to be the first woman filmmaker from Cuba, and immediately she was a revolutionary one. She made several films for the ICAIC, an institution that wanted to teach a largely illiterate population about their history and revolution. She seems to have intrinsically understood that the period that follows the revolutionary struggle, is equally important to the struggle itself. In 1964 she made Iré a Santiago, a film in which she questions the notion of Cuban identity from an Afro-Cuban perspective. She would continue to be radical until she sadly passed away at the age of 31, before she could finish her first feature film.

One Way or Another was finished after her death, and it showcases all her strengths as a filmmaker. It tells of the romance between Mario, a factory worker, and Yolanda, a schoolteacher. This relatively simple narrative gives way to a complex set of conflicts, at the same time as Gómez uses the film’s own microcosm as a vehicle to explore and reflect on the country as a whole and its way ahead. She was an ambitious and empathetic filmmaker who understood that her position as a black middle class woman in a revolutionary country brought with it many contradictions and challenges when she met with intellectuals, revolutionaries, and working class people. She aimed to explore all of this through the medium of film: whether fiction and documentary, or historical reconstructions and remembrances.


Vises i "Tivoli" på Det Akademiske Kvarter (Olav Kyrres Gate 49)

Earlier Event: November 3
Coconut Head Generation (2023)
Later Event: November 24
The Enchanted Desna (1964)