Fiksjon & virkelighet:
All film er i sin natur fiksjon, konstruerte virkeligheter som i de beste tilfellene lærer oss mer om hva det betyr å være menneske. Filmsesongen ‘fiksjon og virkelighet’ utforsker filmer som blander fiksjon og virkelighet, og trekker oppmerksomheten mot film som medium. Filmene kan betraktes som oppbrudd med konvensjonell historiefortelling, og utvider det kreative potensialet for sin sjanger, fra dokumentarer med elementer av fiksjon til eksperimentelle selvbiografiske spillefilmer. I The Act of Killing inviterer Joshua Oppenheimer personer skyldige i folkemord til å fremstille sine grusomme handlinger med filmens språk, og dermed oppløses mordernes virkelighetsforståelse. Agnes Vardas The Beaches of Agnes og Alejandro Jodorowskys Endless Poetry formidler indre og ytre liv ved å eksperimentere med hvordan virkeligheten kan fremstilles på film. Kreativitet, farger, følelser og sinnstilstander prioriteres over realisme. I møte med slike selvbiografier, eller autofiksjoner, kan man lure: er slike fantasifulle forteller nærmere personen enn en dokumentarisk, lineær fremstilling, laget og innrammet av utenforstående? Sesongen avsluttes med Orson Welles’ F for Fake, en dokumentar om lureri og bedrageri i fri form. Welles undersøker her de utydelige grensene mellom illusjon og sannhet, kunst og løgn.
Info:
Type: Dokumentar
Visningsformat: DCP (1.66)
Regissør: Orson Welles
Manusforfatter: Orson Welles, Oja Kodar
Produksjonsland: Tyskland, Frankrike, Iran
Språk: Engelsk
Lengde: 1 time 29 minutter
Nor:
Med livet til ungarske Elmyr De Hory, en av de mest beryktede kunstforfalskerne gjennom tidene som bakgrunn, bruker Orson Welles denne dokumentaren på å skildre sine meditasjoner rundt autentisitet, bedrageri, magi, kunst og alt i mellom. Dokumentarobjektene varierer fra Elmyr de Hory, en forfalsker i verden av maleri, til Clifford Irving, en forfalsker i verden av litteratur, til Orson Welles selv, som også ser på seg selv som en forfalsker i en viss grad. Gjennom dens ukonvensjonelle struktur og det som kan bli kalt en surrealistisk form for narratologi, blir dokumentarformatet strukket, slitt og støpt på alle mulige måter, og det er dette som gjør at publikum blir tatt med på en hektisk, spennende, morsom og ikke minst unik reise gjennom verden av bedrageri.
Eng:
With the life of the infamous Hungarian forgerer Elmyr de Hory as its backdrop, Orson Welles takes the audience through the history of art and the forgery within the art world, as well as his own meditations on the subjects. It is through its use of unconventional editing and narrative structure (especially within the documentary genre) that the documentary becomes a playful, hectic and one of a kind experience. It might be best to sum it up with Orson Welles’ own words regarding the movie: When asked if he was making a documentary he replied “No, not a documentary – a new kind of film.”
Vises i "Tivoli" på Det Akademiske Kvarter (Olav Kyrres Gate 49)