INFO:
Visningsformat: DCP
Regissør: Lino Brocka
Manusforfatter: Edgardo M. Reyes, Clodualdo Del Mundo Jr.
Skuespillere: Hilda Koronel, Bembol Rocco, Lou Salvador Jr.
Produksjonsland: Filippinene
Språk: Filippinsk, tagalog, engelsk
Undertekst: Engelsk
Lengde: 2 timer & 5 minutter
NOR:
Manila in the Claws of Light av Lino Brocka følger Julio Madiaga idet han ankommer storbyen Manila fra den relativt lille øy og provinsen Marinduque. Den unge mannen, spilt av Rafael Roco, Jr. med en påtagelig tilstedeværelse, er på søken etter sin store kjærlighet, Ligaya (Hilda Koronel). Hans tid i Manila er preget av lengselsfulle blikk mot vinduer av matt glass, som potensielt skjermer hans elskede; mot store folkemengder i håp om å skimte henne i mylderet. Resten av tiden er han i arbeid, først som bygningsarbeider og senere som eskorte, alt for å ha en plass å sove og noe penger til mat. Gjennom Julio skaper Brocka et bilde av et moderne Manila i voldsom bevegelse og oppstandelse, og selv om karakterene i sentrum er innbydende nok på egenhånd, er byportrettet nærmest overveldende i sin presisjon.
Lino Brocka er en regissør som står blant de beste i filippinsk filmhistorie, inkludert navn som Lav Diaz og Isabel Sandoval. Gjennom filmer som Insiang (1976) og Bona (1980) – og mange flere – var han kjent for å lage samfunnskritiske spillefilmer, og Manila in the Claws of Light er intet unntak. Julios reise er både melodramatisk og intens i sitt blikk på kjærlighetens voldsomme potensial som en lysbringende kraft i mørke tider, på samme tid som den kan føre til destruksjon. Brocka klarer på briljant vis å veve denne historien om ung tapt kjærlighet inn i en sosiopolitisk avbildning av en storby i vekst, hvor arbeiderklassen er nødt til å selge sin arbeidskraft, kropp og tid for penger som så vidt lar dem gå mett til sengs. Manila er skutt av Mike de Leon, en fremragende filmregissør i sin egen rett, som dessverre gikk bort tidligere i sommer. Hans kamerablikk er intimt og storslått på en og samme tid, noe som kommer ettertrykkelig til uttrykk her; spesielt i måten han fanger Julios søkende og senere voldsomme blikk.
ENG:
Manila in the Claws of Light by Lino Brocka follows Julio Madiaga as he arrives in the bustling city of Manila from the relatively small island-province of Marinduque. The young man, played by Rafael Roco, Jr., is in search of his great love, Ligaya (Hilda Koronel). His time in Manila is marked by longing glances toward frosted-glass windows that may conceal his lost love, and through crowds in hopes of catching a glimpse of her amidst the bustling people. The rest of his time is spent working—first as a construction laborer and later as an escort—merely to secure a place to sleep and some money for food. Through Julio, Brocka paints a picture of a modern Manila in violent motion and upheaval; while the central characters are compelling in their own right, the portrait of the city itself is almost overwhelming in its precision.
Lino Brocka is regarded as one of the best filmmakers in Philippine cinema, alongside names such as Lav Diaz and Isabel Sandoval to name a few contemporary directors. Through films like Insiang (1976) and Bona (1980)—among many others—he is clearly a director concerned with societal issues and anti-authoritarian themes, and Manila in the Claws of Light is no exception. Julio’s journey is both melodramatic and intense in its depiction of love’s immense potential as a guiding light in dark times, while simultaneously being capable of ruin and destruction. Brocka brilliantly weaves this story of youthful, lost love into a socio-political portrayal of a growing city, where the working class is forced to sell their labor, bodies, and time for money that barely allows them to go to bed with their bellies full. Manila was shot by Mike de Leon, an outstanding filmmaker in his own right, who sadly passed away earlier this summer. His cinematography is at once intimate and immense, a duality that is strongly expressed here, particularly in the way he captures Julio’s searching and later piercing gaze.
Vises i "Tivoli" på Det Akademiske Kvarter (Olav Kyrres Gate 49)